Sunday 6 March 2011

Det var en gång...

...en liten 6 årig fillipinsk flicka som lärde sig att koka ris. Det låter kanske lite knäppt i era öron men så började faktisk min passion för matlagning. Jag är uppvuxen i fattigare förhållanden där man tyvärr inte hade dagis och fritids som här i väst. Jag och mina syskon fick ta hand om varandra när våra föräldrar var ute på risfälten och jobbade. En av mina äldre bröder, Morris och Elmers dagsuppgifter var att koka ris innan mamma och pappa kom hem. På det viset blev middagen klar snabbare för då var det ju bara för mamma och pappa att tilllaga fisken, köttet eller vad det nu va de kom hem med. Mina smarta bröder kom på att om de lärde mig koka ris så kunde de i stället be mig göra det och de skulle få mer tid för lekar. Jag fick så klart inte skvallra för föräldrarna! Men det gjorde inget för redan då tyckte jag att det var roligt att hålla på i köket. Behöver jag säga att jag blev expert på att koka ris!
Vid 8 års åldern adopterades jag av min svenska pappa och fick på köpet en svensk farmor (R.I.P grandma) som var och ÄR min stora inspirationskälla vad gällande mat. Hon lärde mig alla grunder och hennes passion för matlagning och respekt för råvaror smittade av sig på mig.
I den här bloggen kommer ni få se mina matbilder, inspirationsbilder, få tips på bra restauranger, viner etc. etc. Allt som rör mat helt enkelt! Ser ni något som tilltalar er, give me a shout and I'll give you the secret recipe!

 Min idol och älskade farmor Anna-Lisa



No comments:

Post a Comment